Program čtvrtého ročníku festivalu Jesnění vycházel ze zkušeností z minulých ročníků a snažil se opět přivést program na nová zajímavá místa ve městě, která v předchozích ročnících nebyla k podobným kulturním účelům využita (areál bývalé textilní továrny Moravolen).
Nakonec se festivalovému týmu podařilo opětovně sestavit velice bohatý mezinárodní program všech forem současného umění (jako např. loutkové divadlo, autorská čtení, audiovizuální představení, komentovaná procházka, nebo živé nahrávání podcastu), který oživil na čtyři dny téměř celý Jeseník a nedaleké Priessnitzovy léčebné lázně.
Na festival dorazilo téměř 50 účinkujících jak z místní scény, tak ze známých osobností současné české a polské kultury a program byl zároveň vytvořen tak, aby oslovil všechny generace.
Festival symbolicky odstartoval ve čtvrtek 5. září workshopem Od nápadu k realizaci platformy Kreativní Olomouc, zaměřeným na problematiku pořádání kulturních projektů v regionech Česka, na němž byly představeny organizační a manažerské principy na spektru od personálního řízení, přes fundraising, public relations a komunikace až po otázky sestavování rozpočtů a žádosti o dotační podporu.
V podvečer se již příznivci umění sešli ve výstavní síni Divadla Petra Bezruče na vernisáži výstavy Nůž ve skleničce multimediálního umělce, výtvarníka a architekta Romana Ženatého, jehož volná tvorba zasahuje do oblastí malby, koláže, instalace a videoartu. V rámci festivalu Jesnění Roman Ženatý představil svou tvorbu čerpající ze snů a vzpomínek, v níž důležitou roli hraje náhoda, proces a práce s nalezenými předměty. Site specific instalace v Divadle Petra Bezruče zvala návštěvníky do tajemného prostředí rozehrávajícího lidskou imaginaci skrze obrazy a diorámata plné snových výjevů a symbolů.
Ve večerních hodinách si návštěvníci užili atmosféru autorského čtení a koncertu v Čajbaru Pangea. Své texty představili literátka a literáti Olga Wawracz, Sufian Massalema a Ondřej Hložek, večer zakončil svou audiovizuální performancí Tomas Worick.
Program druhého dne odstartoval ve Smetanových sadech interaktivním storytellingovým představením Stromocity divadla DIP, na které navázalo autorské čtení básní Zofii Bałdygy a Dominika Bárta.
Populární historický podcast Martina Gromana a Michala Stehlíka Přepište dějiny našel na festivalu Jesnění útočiště v kině Pohoda, kde v pátečním podvečeru přišla řeč na místní dějiny v širším měřítku, především na 20. století, a to jak na bouřlivé sociální dějiny, tak dějiny vztahu Čechů a Němců a vývoj po roce 1945.
Představení Partyzánka divadla performativního umění Nous Kolektiv se na festivalu Jesnění představilo jako silné a emotivní zpracování generační paměti. V této inscenaci se diváci ocitli v prostředí, kde se prolínají vzpomínky dětství a válečná traumata. Autorský text je sepsaný ze zážitků z dětství stráveného v oblasti vojenského újezdu, ve kterém už čtvrtá generace vychovává své děti, co si v lese hrají na kdysi přítomné partyzány, zatímco uvnitř bunkru jsou ukryté poklady, které mají pro dítě nevyčíslitelnou cenu.
Páteční večer zakončily za divadlem Petra Bezruče koncerty Cardo&Decumanus – sólového projektu Václava Orcígra, který zahrál akustický koncert ze své desky Pospolitost, a jesenického literárně-hudebního sdružení BBZde. Večerní program byl navíc ozvláštněn site-specific světelnou performancí Viktoryie Bakhankove, která si pro návštěvníky festivalu připravila příběh o textilní továrně Regenhart und Raymann a o vzdělávání dívek v bývalém klášteře Svaté Voršily – což jsou dvě místa, kde se konal program letošního Jesnění.
Sobotní festivalový den zahájila komentovaná vycházka o historii kláštera Voršilek v Jeseníku a jeho systému škol pro dívky, kterou pro festival připravila historička a archivářka Bohumila Tinzová. Velký zájem pak vzbudilo autorské čtení připravovaného románu Tisíc očí autora Ivana Fíly na nádvoří Vodní tvrze. Román inspirovaný skutečnými událostmi je příběhem až detektivním a mapuje období od druhé světové války po současnost.
Od 11 hodin pak v areálu bývalé textilní továrny Moravolen odstartoval Youngdesign festival spojující módu a design, plný workshopů, performancí, originálních autorských produktů na stáncích, který byl doplněn výstavou uměleckých fotografií a obrazů, ale také například ukázkou designové obuvi od studentů vysokých uměleckých škol. Ve stejnou dobu si především dětští návštěvníci mohli vyrobit na workshopu v Galerii současného umění Jeseník svou originální plátěnou tašku technikou sprejování v návaznosti na stěžejní motivy výstavy jednoho z předních českých sochařů, Kurta Gebauera. K této výstavě Živočich člověk proběhla od 14 hodin také komentovaná prohlídka s kurátorkou Lucií Štůlovou Vobořilovou, za online přítomnosti autora výstavy.
Od 13 hodin pak na trávníku v areálu Woox (bývalý Astur/Moravolen) vypukla pouliční slavnost – jedinečná open air akce se spoustou zábavy a nabitým programem určeným všem generacím. Součástí byl oblíbený Restaurant Day, v rámci kterého si může úplně každý otevřít svou vlastní restauraci, kavárnu či bar. Kolektiv TMEL si na Jesnění připravil pohádku Neboj, Houbo, která je inspirována mimo jiné buddhismem a zvukovou tvorbou, fungující jako živý element v průběhu inscenace. Za účasti autora se četla pohádka Jak byla vosa Marcelka ráda, že je Michala Čunderleho. Tvořivou dílnu si pak připravil autor publikací Čti Jeseníky Lukáš Abt. Odpolední program byl zakončen velkolepou módní přehlídkou pod taktovkou iniciativy Youngdesign.
Hlavní hudební produkce proběhla nově v sobotu večer v areálu bývalé textilní továrny Moravolen (dnes Woox). O zahájení se postarala písničkářka Lenka Zbořilová, která představila svůj sólový hudební projekt ivy z a své album Let Yours Bet the Last Burning. Následoval koncert novoborské kapely B4, která za své album Pomazánkové máslo získala v roce 2021 cenu Vinyla. Významnými hosty byly koncerty dvou polských kapel Wczasy (která již odehrála více jak 200 koncertů v Polsku a zahraničí, včetně festivalů Open’er, OFF, Tauron Nowa Muzyka, Pop Messe) a elektronického dvoučlenného projektu z polské Vratislavi We Draw A (Radka Krzyźanowského – KAMP!, La Giang a Piotra Lewandowského), kteří již vystupovali na mnoha mezinárodních festivalech po celé Evropě. Večer poté zakončil DJ set kurátora zvukově eklektického vydavatelství XION Marka Wojoczka.
Nedělní program v lázních zahájil koncert slovensko-maďarské experimentální hudebnice Adely Mede, která již vystupovala po celé Evropě po boku Claire Rousay, Dialect, nebo Martyny Basty. Na závěr programu pak návštěvníky festivalu jesenickými lázněmi provedla historička umění a geoložka Petra Hečková. Komentovaná vycházka prostorem i časem zavedla její účastníky do éry socialismu, především do 70.–80. let 20. století, kdy prošly lázně nad Jeseníkem asi nejvýraznější proměnou za poslední století, a to jak architektonicko-urbanistickou, tak také krajinářskou.
Program čtvrtého ročníku nakonec naplnil téměř čtyři dny, což zcela splnilo očekávání organizačního týmu a festival byl realizován v plánovaném rozsahu. Celkově pořadatelé hodnotí akci jako vydařenou. Kvalitní dramaturgie i propagace akce, jakož i přízeň počasí zajistily poměrně vysokou návštěvnost akce po celou dobu jejího konání. Ohlasy z řad návštěvníků i vystupujících byly pozitivní.
Za finanční podporu organizátoři děkují Ministerstvu kultury ČR, Olomouckému kraji, Městu Jeseník, Státnímu fondu kultury ČR, společnostem Naturfyt – Bio s.r.o., Stavforce, s.r.o., GASTRO MACH, s.r.o. a Omya CZ s.r.o. Festival byl pořádán ve spolupráci s Městskými kulturními zařízeními Jeseník.
Partnery festivalu byli Vlastivědné muzeum Jesenicka, Čajbar Pangea, TUMVIA s.r.o. – Ing. Ivo Dostalík, Woox Syndicate s.r.o., Stavitelství Knotek s.r.o., MNDesign, spolek Zlínský Zvěřinec, Priessnitzovy léčebné lázně a.s., smsticket s.r.o., positivJE, Nová síť z.s., Kreativní Olomouc, z.s. a Inovační centrum Olomouckého kraje.
Foto: Tomas Worick